Kiezelalgen in de Grevelingen

Begonnen von Rene, Juli 17, 2022, 13:55:50 NACHMITTAGS

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

Rene

Hallo allemaal, ik kreeg afgelopen week een monstertje van een bruinalg binnen van de Grevelingen, het grootste zoutwatermeer van Europa in de Nederlandse Delta. Benthisch op de bruinalg zat een enorme hoeveelheid kiezelwiertjes!
Voorlopig ga ik uit van Halamphora hyalina, alhoewel de striaedichtheid met 17-18 per 10 um lager is dan de meeste flora's aangeven voor deze soort (20-22 per 10 um).
Raster EM laat mooi de twee verschillende schaaltjes zien met de complementaire raphesystemen.

Groet vanuit Nederland,
René

anne

Hallo Rene,
tolle Bilder!
ich fahre im August nach Zeeland, ganz in die Nähe von Grevelingen.
Ich werde dann auch nach dieser Species suchen.
Falls Du noch Tips für mich hast zum Fundort, wäre ich Dir dankbar.
lg
anne

Rene

Hallo Anne, leuk om te horen dat je eens in Nederland komt monsteren!

Dit monster was in de komzijde genomen van De Punt, https://www.google.nl/maps/@51.7853626,3.9071394,14.19z.
Doe ook zeker uitkijken naar hele grote benthische Nitzschia's van de longissima groep (longissima, ventricosa, rectilonga). Levend hebben ze heel veel kleine chloroplasten. Dat is zo verschillend van de normale Nitzschia's, dat deze groep zeker een keer afgesplitst zal worden als apart genus. Dus stop niet al je materiaal gelijk in het zuur  ;)

Hartelijke groeten,
René

rhamvossen

Dag René,

Mooie beelden van deze diatomee, weer eens wat anders. Het wordt tijd dat ik Zeeland ook weer eens ga bezoeken, het is inmiddels veel te lang geleden dat ik er was. Groeten,

Rolf

Carsten Wieczorrek

Hallo,
die Maas ist vermutlich nicht salzig genug?
Ich werde nächstes Wochenende mal Braunalgen suchen.
Ist schon lustig, wie Googletranslator aus schaaltjes ein Gericht macht 😋
Grüße
Carsten
Für's grobe : GSZ 1
Zum Durchsehen : Amplival Hellfeld, Dunkelfeld, INKO, Phasenkontrast
Zum Draufsehen : Vertival Hellfeld, Dunkelfeld
Zum Polarisieren : Amplival Pol u Auf-/Durchlicht
Für psychedelische Farben : Fluoval 2 Auflichtfluoreszenz
Für farbige Streifen : Epival Interphako

liftboy

Hallo Carsten,

vom Gockel lass ich schon lang die Finger :-) ich nehm www.deepl.com
Der macht Schalen draus.

Grüße
Wolfgang
http://www.mikroskopie-forum.de/index.php?topic=785.msg3654#msg3654
LOMO-Service
Das Erstaunen bleibt unverändert- nur unser Mut wächst, das Erstaunliche zu verstehen.
Niels Bohr

liftboy

noch einen hinterher :-) der "Babbelfisch":
giet de room in een pan. snijd het vanillestokje open, schraap de zaadjes eruit en doe het bij de room. Het stokje in stukjes snijden en bij de room doen. Koken op laag vuur, 5 minuten. Klop de suiker en de eierdooiers in een grote kom romig. Giet de warme room onder voortduren kloppen erbij totdat het mengsel dik wordt. Alles door een zeef en dan in vuurvaste schaaltjes au bain marie 30 min. in de oven totdat de vloeistof stevig is. De schaaltes uit het water halen en afkoelen. Suiker er over srooien en met de brander caramelisieren.
und hier die Übersetzung:
die Creme in einer Pfanne. die Vanilleschote Aufschneiden, auskratzen der Samen und es im Zimmer nicht. Der Stick schneiden Sie in Stücke und im Raum Do. Kochen Sie bei schwacher Hitze 5 Minuten. Schlagen Sie, den Zucker und das Eigelb in eine große Schüssel cremig. Gießen die warme Creme, bis die Mischung dick unter wird weiter klopft es. Sicher ist alles durch ein Sieb und dann in feuerfesten Schalen au Bain Marie 30 min. in den Ofen, bis die Flüssigkeit. Rufen Sie die Schaaltes aus dem Wasser und kühlen. Zucker und mit dem Brenner auf Srooien Caramelisieren.
Das hat doch was... oder?

Wolfgang
http://www.mikroskopie-forum.de/index.php?topic=785.msg3654#msg3654
LOMO-Service
Das Erstaunen bleibt unverändert- nur unser Mut wächst, das Erstaunliche zu verstehen.
Niels Bohr

rhamvossen

Hallo,

Zitatauskratzen der Samen und es im Zimmer nicht
;D ;D

Bin mal gespannt im welchem Zimmer die Samen nicht ausgekratzt werden sollen ;D

Aber Jungs, Niederländisch ist doch schon ein bischen wie Deutsch  ;)  Könnt ihr es lesen? Nein, Google Translate oder was auch immer verwende ich nicht. Meine Fehler sind zumindest noch meine eigene Fehler. Und ohne Hilfe wird man immer besser. Hoffe ich ::) Beste Grüsse,

Rolf

Rene

;D

Kleine toevoeging aan het recept van Wolfgang: Garneer het gerecht met kleine kiezelwierschaaltjes.

Hartelijke groeten, René

Carsten Wieczorrek

Hallo,
ich werde das lesen wohl lernen müssen.
Obwohl es schon peinlich ist, das gefühlte 85% der Niederländer ein viel besseres Deutsch sprechen, als 85% der Deutschen niederländisch.
Und ja, wenn man sich Mühe macht und etwas nachdenkt, kann man das auch als Deutscher verstehen. Aber ein Schild bei 100 auf der Autobahn? Da muss ich noch lange dran üben.

Grüße
Carsten
Für's grobe : GSZ 1
Zum Durchsehen : Amplival Hellfeld, Dunkelfeld, INKO, Phasenkontrast
Zum Draufsehen : Vertival Hellfeld, Dunkelfeld
Zum Polarisieren : Amplival Pol u Auf-/Durchlicht
Für psychedelische Farben : Fluoval 2 Auflichtfluoreszenz
Für farbige Streifen : Epival Interphako

Rene

hm, het kost mij ook wel moeite om de finesses te begrijpen, duits is een rijke taal. Technisch engels is een stuk simpeler, dat gaat me veel beter af.. Maar plaatjes kijken is ook OK. En verder hoera voor google translate.

Na Halamphora hyalina is Hyalodiscus scoticus de meest abundante diatomee in dit monster. Typisch voor dicht bij de kust of brak. Een erg gelijkende vorm is Podosira stelliger, maar die is meer van open zee. Die twee lijken zelfs zo op elkaar dat die ongetwijfeld eens in een zelfde geslacht zullen opgaan.

Rene

...
De bovenkant van de schaaltjes van Hylotheca scoticus heeft zo'n sterke structuurgrenzen dat het mij verraste dat hij in de SEM maagdelijk glad toont. Er schijnt wel onderliggende poriestructuur doorheen. De binnenkant van de schaaltjes is ook niet spannend, maar wel net als de buitenkant, perfekt afgewerkt. Porieen en een rij van klieren langs de mantelrand, dat is het wel zo'n beetje. De areola-porieen laten iets van interne structuur zien, maar dat is op de grens dat mijn desktop SEM aan kan. Net als de opbouw van de klieren bij de mantel. Een stuk minder dramatisch dan de lichtmicroscopische beelden beloofden  ;)

Groet,
René

anne

Hallo Rene,
vielen Dank für den tollen Einblick und vor allem den Vergleich der Bilder mit dem REM.
Ich freue mich eigentlich immer, wenn das lichtmikroskopische Bild so nah am REM Bild liegt, dass man lichtmikroskopisch schon fast alles relevante darstellen kann.
lg
anne